1.6. – 30.6.2024
Sari Raikaslehto
Camera
Sari Raikaslehto (1963) on Helsingissä syntynyt, nykyään Torniossa asustava kuvataiteilija YAMK, joka katselee maailmaa uteliaan tarkkailijan silmin. Hän on myös keramiikka-artesaani ja toiminut opettajana Tornion kansalaisopiston taide- ja keramiikkaryhmissä reilut kymmenen vuotta ennen jäämistään päätoimiseksi kuvataiteilijaksi vuonna 2021. Raikaslehto visualisoi arkisten asioiden sekä muistiin tallentuneiden hetkien synnyttämiä oivalluksia omaperäisellä, poikkitaiteellisiakin menetelmiä hyödyntävällä tyylillään.
Teijon Masuunin Camera-tilaan tuleva näyttelykokonaisuus, joka kantaa nimeä Kuvapäiväkirja, koostuu valokuvista, joissa Raikaslehto käsittelee pintapuolisen katsomisen ja keskittyneen näkemisen informatiivisia eroja. Lisäksi hän pohtii, onko havainnoiva katse sisäsyntyinen ominaisuus vai harjoittelun kautta kehitettävissä oleva taito.
Näyttelyä innoittaa japanilaiseen wabisabi -ajatteluun pohjautuva elämänkatsomus, jossa korostuu arkisten asioiden kauneuden näkeminen yllättävissäkin paikoissa jokapäiväisessä elämässämme. Wabi-sabi estetiikassa kauneus löytyy yksinkertaisista perusasioista, epätäydellisyydestä sekä katoavaisuudesta. Nähdäkseen huomaamattomat, ehkä hieman piilossakin olevat asiat tai hetket täytyy ihmisen olla kärsivällinen ja tarkkakatseinen. Oikea hetki havainnon tekemiseen voi olla niin lyhytaikainen ja hienovarainen, että se jää usein huomaamatta ilman avointa ja vastaanottavaa lähestymistapaa ympäröivään todellisuuteen.
Sari Raikaslehdon valokuvista voi löytää vaikutteita ranskalaisen kuvajournalismin isän, Henri Cartier-Bressonin kuvamaailmasta sekä hänen tunnetuksi tekemästään ratkaiseva hetki – sommitteluperiaatteestaan. Kameran käyttö luonnoskirjana sekä surrealismi tarinan kerronnassa ovat keskeisessä asemassa myös Raikaslehdon kuva-ajattelussa. Kuvauskohteet löytyvät CartierBressonista poiketen yleensä sattuman kautta ja useimmiten omasta kodista tai lähiympäristöstä. Vain hetken kestävät valot, varjot ja heijastukset sekä yksityiskohdat siirtyvät kameran välityksellä pysyvään muotoon mahdollistaakseen kontemplatiivisen dialogin katsojan ja kuvan välille.